Преп. Максимъ Грекъ
(† 1556 г.)
Совѣтъ къ Собору православному на Исака жидовина, волхва и
чародѣя и прелестника.
Кроткое и
тихое и еже ко злобамъ человѣческимъ терпѣливое зѣло потребно
есть всѣмъ вкупѣ вѣрнымъ, наипаче же священникомъ Вышняго, по
глаголющему Божественному гласу: возмѣте иго мое на себе и учитеся отъ
Мене, яко кротокъ есмь и смиренъ сердцемъ [1];
противу же пререкущихъ и противящихся благовѣрію и развратити его словомъ
же и дѣломъ тщащихся и питомыя его въ свою ихъ прелесть прелагающихъ
праведно есть и зѣло потребно намъ воспріяти, юже по благовѣрію,
похвальную божественную ревность всею душею, по глаголющему пророку: не
ненавидящая ли Тя, Господи, возненавидѣхъ и о вразѣхъ твоихъ
истаяхъ, совершенною ненавистію возненавидѣхъ ихъ: во враги бышя
мнѣ [2].
Кто кротчайшій боговидца Моѵсея? но егда видѣ людей
беззаконновавшихъ и Вышняго прогнѣвавшихъ своимъ ихъ безуміемъ, кротость
свою отложивъ по смотрѣнію, не пощадѣ старца и юношь, старицу и
юнну, но безъ милости повелѣ ревнителемъ закону, левитяномъ, убивати
оружіемъ вся по ряду; аще и сродники суть, аще стары, аще млады, понеже забывше
многихъ и великихъ Божіихъ благотвореній и чюдесъ, ко идолослуженію уклонилися.
Такожде да возлюбимъ ревность юже по Бозѣ, Финеесову похвальную, иже
копіемъ прободь Замбрія, князя израильтянина и мидіанитянину на самомъ
гнусодѣяніи; якоже есть писано [3]:
и ста Финеесъ и угоди, и преста сѣчь, сирѣчь еже по Божію
гнѣву истребленіе людей іудейскихъ. Егда во единъ день падоша 23 тысящи
единаго ради грѣха блуднаго, коль чюдна убо ревность та онаго чюднаго
мужа; не точію бо Божію ярость велію и праведну преставила отъ языка
израильтянина, но и еще, рече вмѣнися ему въ правду въ родъ и родъ.
Оставляю глаголати яже о пречудномъ Иліи и Елисеи, елика они, по ревности
Божіи, содѣяша о славѣ Божіи и спасеніи языка іудейскаго.
Исправленіе же блаженнѣйшаго архіерея Льва Катанскаго кто не вѣсть?
паче же кто, слышавъ, не ужаснется иже о скверномъ Иліодорѣ волхвѣ?
на время не мало долготерпѣвъ всякимъ дѣломъ смущающемъ священную
паству Спаса Христа и поругающемся ей, наконецъ разумѣвъ его
неизцѣльными недугующа, къ тому не стерпѣ его. Иліодору бо, во
время вечернихъ пѣсній и волхованій сатанинскими просмутившу божественныя
пѣсни, божественною ревностію разжегся святитель Божій Левъ пречудный,
изъ олтаря текъ со тщаніемъ и омофоромъ своимъ содерзновеніемъ шею Иліодорову
объемъ, привлекъ его даже до торгу и, ту огню велику возгнѣщьшуся по его
велѣнію, привлече его, влѣзлъ съ нимъ во огнь и пребысть тамо
божественный архіерей, предержа его омофоромъ, дондеже изгорѣ весь
скверный онъ бесовомъ ученикъ и служитель; святитель же Вышняго и велемудрый
поборникъ благовѣрію, Левъ изыде невредимъ, ниже власу единому его огнемъ
опалѣвшу. Тѣхъ же и вы якоже сотаинники и тѣхъ же имъ
таинствъ строителе, подражающе, туюжъ имъ ревность и подвигъ за благочестіе
воспріимите вседушьно и смущающая è, иже аще ни будутъ, не
посрамляйтесь, ниже обинуйтесь, но апостольски противитеся, единомудренно и
единодушно съ приличнымъ дерзновеніемъ святителемъ Божіимъ православнымъ, и
смутившаго убо паству Спасову предадите внѣшней власти въ казнь, да и ины
накажутся не приложити имъ смущати овця Спасовы, ни приложити въ землю нашу
православную. Кое бо сообщеніе вѣрну съ безвѣрникомъ? Они распяли.
Емуже мы покланяемся, въ Негоже и вѣровахомъ и спасаемся; онижъ
безпрестани кленутъ, Егоже мы день и нощь благословляемъ и славимъ со Отцемъ и
Святымъ Духомъ. Соблюдите землю нашу чисту и невредну отъ таковыхъ
бѣшеныхъ псовъ. Будьте сопричастницы древнимъ ревнителемъ, да и вы
тѣхъ же имъ вѣнець и хваленій получите въ грядущій вѣкъ о
Христѣ Ісусѣ Господѣ нашемъ, Емуже слава въ безконечны
вѣки со безначальнымъ Отцемъ и со Святымъ Духомъ. Аминь.
Примѣчанiя:
[1] Матѳ.
11, 29.
[2] Псал.
138, 21.
[3] Числ.
25, 7.
Печатается по изданiю: Сочиненiя
преподобнаго Максима Грека, изданныя при Казанской Духовной Академiи. Часть
первая: Догматико-полемическiя сочиненiя. — Изданiе второе.
Казань: Типо-литографiя Императорскаго Университета, 1894. — С. 42-45.